Thursday, 29 December 2011

Kayuhan pertama MTB

Yeahhh!!
rsa tenaga ku kembali semula, 29/12/2011, Khamis
telah selesainya kayuhan pertamaku as a beginner of MTB RIDER
rasa truja dengan kayuhan yang xsbrapa jauh tu, haha....tp buat kali 
pertamanya aku kayuh basikal mountain bike @MTB huhu...
pecah rekod 28.78km (haha tak la jauh mana kalau bg orang yg dah besa)
pecah peluh jgk arr....catatan maxspeed 35.7 km/h (tak la laju, keta lgi laju haha)
muka pnuh dengan pluh, org kata mandi peluh laa katakan huhu
sampai ja satu kedai basikal MTB nie (kat ats skit dr Sg. Kob), aku pam tayar sebab tengok dah kurang,
abi pun pesan tambah skit, besa la..dia punya, huhu aku beginner lg haha
aku mintak la abg tu bubuh sat, pastu dia pelawa aku, ajak aku join dengan dia
dia pun nak bertolak dh tuu, katanya ke Sg. Sedim....mula2 onroad pastu sampai sna 
offroad,....pergghhhhh!!! dgr mcm best glerr....aku tringin nk ikut,,...tp memandang kan 
aku dah xbwk apa2 equipment pun..xjd laa...pnat pun ada,,...jauhh tuu
SEDIM..huh,....trkluaq lutuit brub taw..hahha..dia ckp geng2 UNiKL join skali
aku pun ckp kat abg tuu, lain kali la bang, belum rncang lg...nanti klau sy
nak join abg, sy mai sni ok...abg tuu pun xpa laaa,,msalahnya klau aku ikut 
ada plak yg dok trcari2 aku huhuhu,,,,,....demam plak ummi ksygn ku hehe

gambar hiasan~

ramai org tgok nek basikal ni, alaaa bkn best pun, bkn bguss pun..
tp sebaliknya geng2 MTB ni smua SLIM jaa....maintain body...huhu
sasa plak tuu aku tringin jd mcm depa....abi slalu pesan kalau buat berterusan 
cmni...perghhh!!! sehat tubuh badan, maintain...
abeh kayuh....balek uma hahaha

tuu jaa keh2

Monday, 19 December 2011

Trip to cherok to'kun, bukit mertajam, pulau pinang

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
Syukur Khadrat Ilahi, dengan nikmat dan kudhrat yang 
Allah subhanahu wataala berikan, dapat lagi aku menulis 
post terbaru untuk dikongsi bersama. Bersyukur  banyak2 


keerna kalau tanpa nikmat yang Allah bagi, nak menulis pun

tak boleh, tanpa nikmat Allah nak berjalan pun tak boleh, 
tanpa nikmat Allah nak dengar, melihat, merasa, makan minum,
malahan tidur sekalipun, subhanallah..semuanya dibawah 
naungan Allah..hatta daun yg berguguran pun dalam 
pengetahuan Allah...betapa besarnya nikmat Allah kepada


hamba2Nya...Allahuakbar..

kali ni nak post tentang kebesaran Allah jugak, di mana2 pun


kita..takkan lari dari bumi Allah ni..di mana2 pun kita

mesti jumpa kebesaran Allah, cuma kita ja perasan atau 
pun tak..kerna Dialah pemilik sekalian Alam...kita
sendiri mengaku dalam surah Al-fatihah yg selalu baca dalam
solat, betul tak...

Surah 1 Al-Fatihah ( 7 ayat ) الفاتحة
1Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
2Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين


baru intro, hehehe...18 Disember 2011 hari yang bersejarah 


bagi keluargaku syurgaku, kami sekeluarga ke satu tempat

dengan menikmati kejadian alam semulajadi yang dicipta
Tuhan semesta Alam...sambil bersenam disana, keluarkan
peluh untuk kesihatan badan...Alhamdulillah, semuanya 
berjalan lancar dan selamat..tempat yang kami kunjungi


itu adalah bukit mertajam...aku pun tak tahu sangat nama

tempat tu, tengok kat bawah tulis cherok to'kun, tp orang

panggil bukit mertajam..nape tak letak jer bukit cherok
to'kun haha...tp memang bukit mertajam pun...tinggi 
jugak laa..tp tinggi lagi gunung jerai,..apa pun Subhanallah
Maha Suci Allah, Maha besar Allah, indah bebenor..hehe

parking lot....


entah laa hehehe~



bermulanya langkah pertama..bismillah~~



mula2 lagi dah jumpa makhluk paling comeyy~~

besorrrr punyaa..terbaekkk



nadia comey~~ ^_^


ayuh nadia..kuat2 hehe~~




muka penat budak kcik tu~~  =_+



umi yang semangat, aku yang makin penat
heheheh~



muke budak tension penat(nadia) hahaha~




kadang2 kalau penat kami berneti kat tepi....tak perasan plak
tepi track utk DOWNHILL BIKES...geng2 downhill dok lalu kat
situ....tiba2 aku dengar satu bunyi mcm benda jatuh dari atas
pastu, aku tengok ada dua bijik basikal lasak datang dari
atas bukit..turun dengan lajunya datang ke arah aku...
celapak aku lari ke tempat lain...tengok2 nadia ada lagi 
kat track tuu...aku pun jerit laaa..
NADIAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!
dia pun terkejut laaa..celapak lari ke tepi..Alhamdulillah tak 
kena langgar dengan basikal yang tengah laju tuu...
memang benda tu berlaku sekelip mata jaaa....tanpa disedari




lepas tu, keringat terasa kurang dah sikit..letih yang sikit mula hilang
kami sambung perjalanan mendaki bukit mertajam..lebih kurang 1jam lebih
akhirnya kami berjaya menawan bukit mertajam yang agak tinggi tuu...
tinggi lagi gunung jerai hehehe~...tp naik bukit tu pun dah longgaq lutut2
hahahaha....pengalaman yang  tak dapat dilupakan sangat....firsTIME!!!
yeahhhhhhhh!!!! berjaya....malaysia bolehhhh!!!!









 yeahhhhh!!! malaysia boleh..hahaha




intan dan abi yang teruja sampai di puncak~





jgn maen2 dgn aku..~~puncak kinabalu belum ditawan
dlm perancangan hahha




sapa nmpak penunggu di situ hahahaha






Syakir yang riang selalu ^_^ :)


alaaa...nak turun daa..baru nk pasang khemah~


intan letih mseh boleh pose huhu~~


inilah tugu puncak teratas bukit mertajam hahaha~


berhenti satu tempat tgok permandangan ^_^
cantekk


abi~ ^_^



aku adalah aku 
^_^




syakir makin kuruih hahahah :P jeles aku



huh!!!! gayat2...tgok tgn dok pgg kuat je kayu tuu hahaha  :P


sweet ^______^ hehehe~



victory~~



jgn maen2 dgn taruna dan dara hahahah~ :D
semerah padi




ekspidisi hutan simpan~
love it <3




ku lihat hijauuuu!!! 




jagalah alam ^_^
syukurilah nikmatNya


sekian tu saja utk kali ni, yang baik buat pedoman,pengajaran,
dan panduan hidup kita...yang sebaliknya, hindarilah ia....
madah bukan sebarang madah...madah yang penuh dengan 
kinayah...sembah madah sudah dipersembah...buat renungan 
sekalian ummah...
^_^













Monday, 12 December 2011

SUASANA BARU

hari demi hari aku melalui cuti yg bgtu panjang ni...namun, blum puas rasanya
aku nak isi dengan segala kelengkapan rohani dan jasmani, dah tiba masa utk
aku brangkat lagi, berjuang lagi bagi mengorek segala isi ilmu Allah subhanahu
wataala yg sangat luas...lagi beberapa hari je lagi, hati aku rasa debar..bakal
berdepan dengan suasana baru di sana, Kuala Lumpur..harap dpat lalui
dengan baik..suasana blaja yg baru,,...insya allah

Sunday, 11 December 2011

peringatan dan nikmat

 hari ini datang lagi peringatan demi peringatan kepada meel..
setelah semalam dapat satu sentuhan kuat di markaz penanti..datang dua
orang lelaki ke dengan niat ziarah..Allah tu Maha Penyang kepada  setiap
hamba hambaNya...mereka berdua datang beri peringatan supaya
perbaharui iman jaga iman tingkat amal,..dia cakap, kita kena bersyukur kepada
Allah beri peringatan dengan cara lembut begini, lain pulak kalau sebaliknya,
 nauzubillah...minta Allah sentiasa lindungi kita semua...harini, gerhana bulan..
betapa jahilnya meel sbb xthu yg harini gerhana..Abi bawak p satu surau, tanpa
disedari surau tu nak buat solat sunat gerhana lepas isyak, meel jadi buntu, jujur..
sejak 18 tahun meel hidup xpnah solat gerhana bulan...tapi harini Allah ajarkan..
 kaifiatnya dari awal sampai habis...Alhamdulillah dapat ^_^ pertama kali dapat
lihat fenomena gerhana bulan dan tahu macam mana ia terjadi....


                                                 lebih kurang mcm ni la yg meel nmpak td


dah cukup dengan
nikmat tu, Allah tambah lagi nikmat..Alhamdulillah, ada kenduri pulak surau tu buat.
makan nasik briyani pergggghhhhhh!!!! meleleh hahaha..dengan lauk kambing plak tuu
makan ramai2 dengan jemaah...dalam talam pulak tu ^_^ berasa nikmatnya makan
dalam talam...syukur sangat2 pd yg Maha Kuasa..


banyak ujian, mcm2 ujian meel kena mse cuti 3bln ni....tp Allah bg ptunjuk sruh kuatkan
diri, beri petunjuk supaya ingat padaNya...antara nya Allah hantar seorang sahabat utk meel
Allah bg meel kuat melalui dia, bg dorongan dan smangat :) kdg2 dia suka bg meel senyum
sampai telinga haha....nyanyi sana sini hahaha,,,..peramah orgnya...baek plak tuu..dia bgtaw
kalau ada pa2 masalah ngadu kat ALLAH...bkn makhluk..subhanallah, tulus benar sahabat
meel tuu...
semua nya kerana ALLAH...DIALAH yg beri segalanya..SYUKUR ALHAMLILLAH
setakat ni kot
to be continue